banshur69 (banshur69) wrote,
banshur69
banshur69

Родство шумерского: современное состояние проблемы

Разговор в Фейсбуке от 16 декабря 2015 г.

Согласно книге Г.С. Старостина "К истокам языкового разнообразия", одним из наиболее устойчивых маркеров родства является базисная местоименная парадигма 'я/ты'. У каждой макросемьи она своя.

Ностратическая макросемья - *M / *T
Синокавказская макросемья - *Z / *W
Афразийская макросемья - *N / *T (для отдельных ветвей *N / *K)
Австрическая макросемья - *K / *M
Нигер-кордофанская макросемья - *M / *W
Нило-сахарская макросемья - *A / *I
Койсанская макросемья - *NG (M) / *A (для центрально-койсанских *T / *A)
Америндская метасемья - *N / *M

Отсюда вопрос. Шумерская местоименная парадигма будет по всем эпохам NG (ĝa2-e; ĝe26, иногда пишется ma-e) / Z (za-e; ze2). Вопрос Г.С.Старостину: к какой из перечисленных парадигм это может быть близко?
Г.С.Старостин: Да, я на шумерскую парадигму тоже смотрел в свое время, но парадигма полностью уникальна (для Евразии, во всяком случае). Местоимение 1-го лица с велярным носовым, конечно, ближе всего к сино-тибетскому (именно СТ, а не сино-кавказскому в целом: у СТ там особая парадигма *NG / *N). А вот 2-е лицо *Z мне неизвестно совсем. Разве что это какая-то старая палатализация из *T (как в хеттском), и тогда ближе к ностратическому варианту. Но обнадеживающие выводы можно делать только на основании именно всей пары, а не отдельных совпадений, увы.

Действительно, имеется схождение ряда тибето-бирманских слов с шумерским. Хотя их гораздо меньше, чем предложил Ян Браун в своей книги "Шумерский и тибето-бирманские".


1. тиб.-бирм. nga = шум. ngae "я"

2. бирм. lu = шум. lu2 "человек"

3. бирм. du(h) = шум. du10 (dug, dub) "колено"

4. тиб. kha = шум. ka (с падежами kag "рот")

5. Proto-Sino-Tibetan: *lŭp
Meaning: pit
Chinese:
*lhǝp low, wet ground.
Tibetan: rlubs ditch, pit, pool, abyss.
Burmese: lup a cavity, the cavity of the mouth.
Lepcha: lap a well
=
шум. ub4 > аккад. huppu "pit, cavity" (интересен переход l > h)

6. Proto-Sino-Tibetan: *Krij
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: brass, copper
Tibetan: gri knife.
Burmese: krijh copper, brass, LB *krijx .
Kachin: mǝgri1 brass (cf. also (H) n-khji a small knife)).
Lushai: KC *M-Gre ? iron
=
шум. ngiri2 "кинжал, нож, меч".

7. Proto-Sino-Tibetan: *tŏm (~d-,-ŭ-)
Meaning: mortar, pestle
Chinese:
*toŋ to hull grain with a pestle; beating stick for beating time in music.
Kachin: thum2 mortar
=
шум. tun3 "топор, ступка"

8. Proto-Sino-Tibetan: *tī̆kʷ
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: good, sufficient
Chinese:
*d_ikʷ fine, good.
Tibetan: sdug pretty, nice.
Burmese: thǝuk be worth, have certain value; be lucky.
Kachin: (H) thik be lucky (probably from Burm.).
Lushai: tōk be enough, sufficient, adequate.

Kiranti: *dǝ́k (/-ŋ; ~ *dók) =
= шум. dug3, du10 "быть хорошим, приятным, сладким, пресным, вкусным".

9. Proto-Sino-Tibetan: *Tǝ̆k
Meaning: clean, limpid
Chinese:
*d_ǝk limpid, clear.
Tibetan: dag clean, pure =
=
шум. dag-dag > dadag "быть чистым, сияющим"

10. Proto-Sino-Tibetan: *chĕŋ
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: clean, clear
Chinese:
*cheŋ clear, pure, bright.
Tibetan: saŋs (p. (b)saŋs, f. (b)saŋ) to clean (dirt etc.), cleanse, (b)seŋ clean, white, ãchaŋ to take away, to take off (cf. also gcaŋ be clean, chaŋs purified, clean).
Burmese: ćaŋ be clean, pure.
Kachin: seŋ1, ceŋ1 be clean, pure, free (cf. also (H) coŋ to remove, clear away).
Lushai: thiaŋ (thian) be clear, KC *M-r?-thiaŋʔ.
Lepcha: čóŋ to wash, to cleanse, to purify
Kiranti: *sèŋ =
=
шум. šen "быть чистым, священным"

11. Proto-Sino-Tibetan: *ŋāH
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: five
Chinese:
*ŋhāʔ five.
Tibetan: lŋa five.
Burmese: ŋah five, LB *ŋhax.
Kachin: mǝŋa1 five.
Lushai: ŋa, paŋa five.
Kiranti: *ŋǝ ( ~ -a) =
=
шум. ja2 "пять"

12. Proto-Sino-Tibetan: *lĭj (p-)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: four
Chinese:
*slhij-s.
Tibetan: bźi four.
Burmese: lijh four, LB *(b)lijx.
Kachin: mǝli1 four.
Lushai: li four, KC *b-n-d'-li
Kiranti: *bhlí ( / *bhä́li) =
=
шум. limmu2

13. Proto-Sino-Tibetan: *sǝ̆ (r-)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: sinew, tendon, thread
Chinese:
*sǝ silk, thread.
Tibetan: rca, rcad vein, root.
Kachin: lǝsa3 a tendon, sinew.
Lushai: tha sinew, tendon, KC *Vr-tha.
Lepcha: so
Kiranti: *sǝ́ =
=
шум. sa "жила, мускул, струна"

14. Proto-Sino-Tibetan: *śūm
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: take hold of; fist, a fist-measure
Kachin: šum1 to take hold of, ginšum3 to embrace, lǝšum3 a hold
Lushai: sūm to catch hold of with closed fist; to withhold, hold back; a measurement equal to twice the length of the closed fist =
=
шум. sum, šum2 "отдавать в руки, дарить"

15. Proto-Sino-Tibetan: *ʔʷīj (s-)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: blood
Chinese:
*swhīt blood.
Tibetan: yi spirit.
Burmese: swijh blood, LB *Sujx.
Kachin: sai2 blood.
Lushai: thi blood, KC *thi.
Lepcha: vi
Kiranti: *hì
Comments: Tsangla yi; BG: Dimasa thi, Garo anʔ-tśi, Bodo tǝ́y; Rawang śö; Trung čǝi1; Kanauri świ; Rgyarung -śi; Moshang tă-gri; Banpara a-dźi; Miri iyu; Vayu vi; Bahing hu-si; Digaro hǝroi~hrwei. Sh. 52, 135, 442; Ben. 51; Mat 181
=
шум. zi, ši "жизнь, душа".

16. Proto-Sino-Tibetan: *mrĕŋ
Meaning: cry (of animals, birds)
Chinese:
*mreŋ cry of birds, sound of animals generally.
Tibetan: smreŋ, smraŋ word, speech.
Burmese: mrań to sound, cry (of birds) =
=
шум. mušen, mutin "птица".

17. Proto-Sino-Tibetan: *tōŋ / *tōn (~ d-)
Meaning: winter, autumn
Chinese:
*tūŋ winter.
Tibetan: ston autumn.
Kachin: ginthoŋ3 the dry season
Comments: Here perhaps Tani *doŋ 'rain'. Cf. PAN *rendeŋ 'wet season, winter'.
=
шум. ten, te-na "прохлада, холод", en-te-na "зима

Однако, если мы обратимся к списку наиболее устойчивых 20 слов сводешевского списка, то картина не будет столь радужной.

1-2. Proto-Sino-Tibetan: *ŋā-
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: I, we
Tibetan: ŋa I, we, ŋan we (C), ŋed I, we, (d)ŋos I, we, self, ŋaŋ-ma self, own
Burmese: ŋa I, LB *ŋa.
Kachin: ŋai1 I.
Lushai: ŋei self, KC *ŋei.
Lepcha: kă I
Kiranti: *ʔòŋ / *gòŋ
= шум. ngae, enden "я, мы"

3. Proto-Sino-Tibetan: *nĭj (k-, -s, -ks)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: two
Tibetan: gńis two.
Burmese: hnać two, LB *ni(k)x.
Kachin: ńi1 two.
Lushai: hniʔ two, KC *k-hnis.
Lepcha: njí two; njăt two
Kiranti: *ní(k)

= шум. min

4. Proto-Sino-Tibetan: *mjV̆k
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: eye
Chinese: *muk eye.
Tibetan: mig eye, dmig hole.
Burmese: mjak eye, LB *mjak.
Kachin: mjiʔ2 eye.
Lushai: mit, KC *mik the eye.
Lepcha: mik, a-mik the eye; mark, letter; eye-sight
Kiranti: *mìk
= шум. igi

5. Proto-Sino-Tibetan: *nă-
Meaning: thou, you
Burmese: naŋ thou, LB *nhaŋ (cf. also nań thou (addressing a female)).
Kachin: naŋ1 thou.
Lushai: naŋ you, thou, KC *naŋ you.
Kiranti: *ʔìnä / *gìnä
= шум. zae

6. Proto-Sino-Tibetan: *tŭ-
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: who, interrogative pronoun
Tibetan: du how many.
Burmese: ǝti which.
Kachin: gǝde2, mǝde4 how many?.
Lushai: tu who? whose?.
Lepcha: to pron. rel. interr. who, which, what
Comments: Cf. Kulung da:lɔi 'when', da:nai 'how', deppɔi 'how many'.
Proto-Sino-Tibetan: *su ( ~ -ǝw, -iw)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: who, interrogative pronoun
Tibetan: su who?
Burmese: ǝsu who, LB *su
Lepcha: šu who, what
Kiranti: *su
Comments: PG *su who; Kham sū̀; Kanauri su. Sh. 135; Luce 35.
= шум. aba

7. Proto-Sino-Tibetan: *mējH
Meaning: fire
Tibetan: me fire.
Burmese: mih, LB *m[e]jh fire.
Kachin: mji2 fire (only in compounds).
Lushai: mei fire, KC *mèi.
Lepcha: mí fire
Kiranti: *mì
= шум. izi

8. Proto-Sino-Tibetan: *lăj(H) ( / *lăt; m-)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: tongue
Tibetan: lće tongue; blade; flame.
Burmese: hlja tongue, LB *s-lja.
Kachin: šiŋlet2 the tongue, (H) lai id.
Lushai: lei tongue, KC *m-lei.
Lepcha: lí, a-lí the tongue
= шум. eme


9. Proto-Sino-Tibetan: *ƛɨāŋ / *ƛɨāk
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: stone
Burmese: kjauk stone, LB *k-luŋx.
Kachin: nluŋ2 stone.
Lushai: luŋ a stone, rock, KC *ŋ-luŋ.
Lepcha: luŋ stone (in comp.)
Kiranti: *lùŋ
= шум. na

10. Proto-Sino-Tibetan: *miǝ̆ŋ
Meaning: name
Tibetan: miŋ, mjiŋ name.
Burmese: mań name, to be called, hmań́ to name, call, LB *(s)miŋ.
Kachin: mjiŋ1 a name, šǝmjiŋ3 to name.
Lushai: hmiŋ name, reputation, KC *r-hmiŋ.
Lepcha: miŋ, a-miŋ a word
Kiranti: *mìŋ // *nìŋ
= шум. mu

11. Proto-Sino-Tibetan: *ƛŭH / *ƛŭk (?)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: hand, arm, wing
Tibetan: śog wing, wing-feather.
= шум. shu

12. Proto-Sino-Tibetan: *Pa
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: what, which
Burmese: ba what? which?
Kachin: pha1 what?
Lushai: KC *baŋ what
Kiranti: Dumi abo who
Comments: Bodo which one?
Proto-Sino-Tibetan: *qhā-
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: what, interrogative pronoun
Tibetan: ga-ru whither, gaŋ who, which, ga-na, gaŋ-ŋa where.
Burmese: LB *kha- who
Lushai: ēŋ what.
Kiranti: *he
= шум. ana

13. Proto-Sino-Tibetan: *niŋ ( ~ -iǝ-) (s-)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: heart
Tibetan: sńiŋ the heart.
Burmese: hnać the heart, LB *sni(k).
Lushai: KC *niŋ.
Kiranti: *niŋ
Comments: Ngente niŋ; Mikir niŋ heart; Garo tǝniŋ brains; Kanauri stiŋ; Rawang ǝniŋ brains. Sh. 134; Ben. 79. Since the meanings 'heart, soul' and 'calm, tranquil' are often related, it seems possible to compare also OCh. 寧 *nēŋ be tranquil, at ease; cf. also Lush. niŋ (nin) to get weary, tired [but cf. for the latter PAN *qeneŋ 'quiet, still, at rest'].
Proto-Sino-Tibetan: *siǝm
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: heart, soul, think
Tibetan: sem(s) soul, sem(s) (p. sems, bsams, f. bsam, i. som) to think, bsam thought, thinking.
Burmese: simh be in the charge of, conceive (Luce).
Lushai: thiam to know.
Lepcha: a-sóm spirit, breath
Kiranti: *sä̀m
= шум. sha(g)4

14. Proto-Sino-Tibetan: *min
Meaning: claw, fingernail
Kachin: lǝ.31 mjin.33
= шум. umbin

15. Proto-Sino-Tibetan: *ʔʷăt
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: light, moon
Tibetan: od light, shine, brightness.
Burmese: nij-at (Archaic) sunlight (Ben.).
= шум. iti(d)


16. Proto-Sino-Tibetan: *srĭk
Meaning: louse
Tibetan: śig louse.
Kachin: ciʔ3 the head-louse.
Lushai: hrik a louse, KC *hrik.
Lepcha: śak
Kiranti: *s-rik
= шум. uh2

17. Proto-Sino-Tibetan: *ʔʷīj (s-)
Sino-Caucasian etymology: Sino-Caucasian etymology
Meaning: blood
Tibetan: yi spirit.
Burmese: swijh blood, LB *Sujx.
Kachin: sai2 blood.
Lushai: thi blood, KC *thi.
Lepcha: vi
Kiranti: *hì
= шум. mud. Но коррелирует с шум. zi, shi "душа, жизнь".
Итак, в настоящее время можно сказать, что по местоименной парадигме и ряду лексем (в основном, не входящих в базисный список Сводеша) шумерский наиболее близко сходится с сино-тибетскими языками (в особенности, с тибето-бирманской их ветвью). Но при сравнении списков наиболее устойчивой лексики число схождений исчезающе мало.
Все эти данные свидетельствуют только об одном: шумерский принадлежал к полностью исчезнувшей группе языков, которая, возможно, контактировала с сино-тибетскими или принадлежала к сино-кавказской макросемье. Ни один из языков "шумерской группы" не дожил до письменности, его ближайшие родственники вымерли. Отсюда уникальное положение шумерского в современной лингвистике.

Tags: Наблюдения
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 6 comments